: منوي اصلي :
صفحه اصلي وضعيت من در ياهو پست الكترونيك پارسي بلاگ
ورود به مدیریت درباره من
: درباره خودم :
: پيوندهاي روزانه :
بچه های قلم [53]دلنوشته ها [83]جهاد دانشگاهی دانشگاه الزهرا [122]... تا از برهوت حرف بگذری [50]بسیج [174]تا ساحل امید [135]سجاده ای پر از یاس [95]تبیان [31][آرشیو(8)] : لوگوي وبلاگ : : لينك دوستان من : نگاهی به اسم اوآرامش جاویدان در پرتو آموزه های اسلامچشمه های کوثرسپاه محمد می آیدراهی بزن که آهی... : لوگوي دوستان من : : فهرست موضوعي يادداشت ها : بتمن[2] . شوالیه سیاه[2] . صلح و دوستی . عرش . عیسی بن مریم . غریبه . فرشته . کوه . ما هم منتظریم! . ماه_فاطمه نوید . مرگ . مسلمان ترین مسیحی . نسیم . بصیرت . حوزه معرفتی . خدا . دریا . دزد . سازش سیاسی . ستاره . شر نقاب دار . شفاعت نمودن . اخراجی ها2 . ارزشها . استعمار . اسلام حقیقی . اسلام دروغین . امید . اهمیت اعتقاد به مهدویت . ای فاطمه . : آرشيو يادداشت ها : مناسبت ها ی مذهبیزن ومردپذیرش اصل تفاوت در دینحجآینده مرموزغزهمحرمایران و انقلاب اسلامیمتنوعبهار : نوای وبلاگ : : جستجو در وبلاگ : پشتيباني وطراحي: وبلاگ قالب وبلاگ حب الحسین اجننی وبلاگ خدایی که به ما لبخند می زند وبلاگ شلمچه ما صاحبی داریم برای سفارش قالب به دو وبلاگ اول می تونید سر بزنید میلادحضرت زینب (سلام الله علیها) چهارشنبه 88 اردیبهشت 9 ساعت 8:7 صبح بسمه الله الرّحمن الرّحیم میلاد حضرت زینب کبری (سلام الله علیها ) مبارک باد. زینب کبری(سلام الله علیها) بانوی تکرارناپذیر تاریخ حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) بانوی تکرارناپذیرتاریخ ، فاطمه دوم وگلی درخشان ازگلشن نبوت وولایت. · وصف اورااز کربلاپرسیدم گفت:بانوی صبوروپرصلابت است. · ازکوفه پرسیدم ، گفت :خطیبی قاطع وافشاگر است. · ازشام پرسیدم گفت:رسواگرستمگران ومدافع حریم حق وتبین کننده منشورنهضت امام حسین(علیه السلام) است. ولادت حضرت زینب (سلام الله علیها): حضرت زینب (س) درپنجم جمادی الاول سا ل ششم هجرت درمدینه منوره دیده به جهان گشودند.ایشان سومین فرزند حضرت علی علیه السلاممی باشند.هنگام تولدشان امام حسین علیه السلامدوساله بودند.حضرت زینب(س)درپنج سا لگی پیامبراکرم صلی الله علیه وآله وسلم ومادرعزیزشان راازدست دادند. حضرت علی(ع) درباره نامگذاری ایشان فرمودند: من درنام گذاری ازپیامبر(ص) سبقت نمی گیرم. پیامبر(ص) فرمودند:فرزندان فاطمه فرزندان من هستند ولی اختیار آنها باخداست ، صبر می کنم تاخداوندنام اورا تعیین کند.درهمان لحظه جبرئیل ، امین وحی الهی به محضرپیامبر (ص) آمدوعرض کرد : خداوندبه تو سلام می رساند ومی فرماید : نام این دختررازینب بگذار ، چراکه این نام را در لوح محفوظ نوشته ایم.رسول خدا فرمودند:نوزادرا نزد من بیاورید.پس از این که نوزاد را به محضر آن حضرت آوردند ، رسول خدا اورادرآغوش گرفته وگونه هایش را غرق بوسه نمودند ، آنگاه فرمودند : به حاضران وغایبا ن وصیت وسفارش می کنم که احترام این دخترراپاس دارند ، همانااین دختر شبیه حضرت خدیجه است . دربرخی روایات ذکرشده که پس ازتولد ایشان پیامبر گریه کردند وفرمودند : که جبرئیل از جا نب خدا خبرداد که مصائب ورنجهای این نوزاد بی شماراست. اوبه مصیبتهای کربلا گرفتار میشود.این علت گریه من است. نام وکنیه: زینب در لغت به معنای درخت خوش بوی نیکو منظر است. کلمه زینب از دو کلمه "زین" و"اب" تشکیل شده که معنای " زینت پدر "می باشد. این نام مانند لقب مادر گرامیشان حضرت زهرا "ام ابیها" به معنای مادر پدرش است. ایشان هم زینت پدربودند. مشهورترین کنیه آن حضرت ام کلثوم می باشد. القاب حضرت زینب (سلام الله علیها): 1.عالمه غیر معلمه 2.نائبه الزهرا 3.عقیله النساء 4.سلاله ولایه 5. بلیغه 6.وحیده 7. عارفه 8.زاهده 9.فاضله 10.شجاعه............ عوامل تکوین وتکامل شخصیت حضرت زینب (سلام الله علیها): روانشناسان وعلمای تعلیم وتربیت اعتقاددارند که دوعامل مهم وتاَثیر گذار درشکل گیری وتکامل شخصیت بشر وجوددارد: 1.وراثت (عامل درونی تربیت ) 2.محیط (عامل بیرونی تربیت) می باشد. درنظام تربیتی اسلام پیش از اینکه روانشناسان این دو عامل را معرفی کننددر1400 سال پیش ، اسلام به نقش واهمیت وتاَثیر وراثت و محیط پرداخته بود . بنابراین دو اصل مهم در شخصیت حضرت زینب(س) امری کاملاً بدیهی است. ازدواج حضرت : گروه زیادی از اشراف وروسای قبا ئل عرب طالب ازدواج با ایشان بودند تاازاین طریق به افتخار همسری ایشان نا ئل آیند ، اما عبدالله بن جعفر از همه سزاوارتر بود. فرزندان حضرت زینب سلام الله علیها : شیخ صدوق درکتاب اعلام الوری برای حضرت چهارفرزند به نامهای :علی ، جعفر، عون و ام کلثوم ذکر کرده اند . حضرت زینب سلام الله علیها وفاجعه کربلا : زندگی ایشان پراز حوادث ومصا ئب بود. اما بزرگترین فاجعه که دردوران حضرت روی داد واقعه خونین کربلا بود وسخت ترین لحظات لحظه وداع حضرت بابرادرش بود ، که سه بار این جمله راهنگام وداع برادر تکرار نمودند :((مَهلاً مَهلایابنَ الزٌهراء)). دوران زندگی حضرت بعد از واقعه عاشورا: 1.سرپرستی یتیمان شهدای کربلا وحما یت اززنان وکودکان 2.حمایت ونگهبانی از حضرت سجادعلیه السلام امام زمانشان وابلاغ رهبری آن حضرت به مردم جهان 3.ایراد خطبه های غرا ورساندن پیام شهدای کربلا به تمام جهانیان (خطبه حضرت زینب درکوفه )(ورود اهل بیت به مجلس ابن زیاد وافشاگری حضرت زینب)(خطبه حضرت زینب در مجلس یزید"شام") وفات حضرت زینب(سلام الله علیها): حضرت پس از شهادت برادرشان طبق نقل معروف یکسال ونیم وطبق دیگری بیش از چهارسال ونیم زندگی نکردند ودر روز نیمه ماه رجب سال 62 یا65 هجری ازدنیارفتند. مرقد حضرت زینب سلام الله علیها: درمورد مرقد حضرت زینب (س) سه قول وجوددارد: 1.مدینه 2.مصر 3. شام ودرهفت کیلومتری جنوب شرقی دمشق که هم اکنون معروف است.ولی بابررسیهای دقیق وقرائن معلوم می شود که مرقد منور آن حضرت درشام می باشد. میلادش بر دوستانش مبارک باد. نوشته شده توسط : فائزه مصلحی نیک نظرات ديگران [ نظر] وفات حضرت معصومه ( ع ) چهارشنبه 88 فروردین 19 ساعت 10:28 صبح باسمه تعالی « فاطمه ای(سلام الله علیها) جون فاطمه(سلام الله علیها) » در اول ذیقعده سال 173 هجری قمری، شهرمدینه به وجود مقدس حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها ) زینت یافت.(1) پدر بزرگوارشان حضرت موسی بن جعفر (علیه السلام) و مادر گرامیشان حضرت نجمه خاتون بودند. بعد از برادر گرامیشان حضرت علی بن موسی الرضا (علیه السلام) ، ایشان دومین و آخرین فرزند از حضرت نجمه خاتون بودند و آن حضرت در میان فرزندان امام کاظم (علیه السلام)، بعد از امام رضا (علیه السلام)، از بالا ترین مقام و منزلت برخوردار هستند.(2) یکسال بعد از اینکه امام رضا (علیه السلام) به اجبار مامون به خراسان هجرت کردند، (در سال201 هجری قمری)، حضرت معصومه (سلام الله علیها) به شوق دیدار برادر به همراه برادران و جمعی از نزدیکان خود از شهر مدینه به سمت مرو حرکت نمودند. درمیان راه وقتی که آن حضرت به شهر ساوه رسیدند، از جانب دشمنان اهل بیت مورد حمله و هجوم قرار گرفتند و پس از درگیری سختی که میان همراهان ایشان و مهاجمان درگرفت، عده ی زیادی از نزدیکانشان به شهادت رسیدند و ایشان نیز توسط زنی در شهر ساوه مسموم گشتند. (3) غم از دست دادن عزیزان و مسمومیت، حضرت معصومه (سلام الله علیها) را به شدت بیمار ساخت. ایشان به همراهانشان فرمودند: "مرا به قم ببرید، زیرا از پدرم شنیدم که قم مرکز شیعیان ما می باشد." (4) هنگامی که آن حضرت به قم رسیدند، مردم قم به پیشوازشان آمدند و موسی بن خزرج که از بزرگان قم بود ، ایشان را به خانه ی خود برد و تکریم نمود . حضرت فاطمه معصومه ( سلام الله علیها ) بعد ازگذشت 17 روز ، در 10 ربیع الثانی سال 201 هجری قمری (5)، پس از گذشت 28 سال زندگی پرمشقت، با دلی شکسته و خاطری افسرده از غم هجران و دوری برادر، بر اثرشدت بیماری و مسمومیت به شهادت رسیدند و مزارشان زینت بخش شهر غم دیدهی قم شد. در میان اصحاب حدیث به تعدادی ازبانوان با فضیلت بر میخوریم که نام خود را در زمرهی محدثان ثبت کردهاند.حضرت معصومه (علیها السلام ) یکی از بانوان با فضیلت این خاندان است که احادیثی را با سلسلهی اسنادش از حضرت فاطمهی زهرا (سلام الله علیها ) و سایر معصومین روایت کرده, و به جهت شخصیت برجستهاش روایاتش مورد توجه محدثان شیعه و سنی قرار گرفته است. احادیث رسیده در رابطه با حضرت معصومه (س) از مقام برجستهی آن بزرگوار در دانش و فضیلت حکایت میکند.(6) آن حضرت در منظر اهل بیت از مقام خاص و بالایی برخوردارند. در رابطه با مقام خاص حضرت معصومه (علیها السلام) ، امام هشتم (علیه السلام) میفرمایند: " هرکس معصومه(س) را در قم زیارت کرده باشد، مثل اینست که مرا زیارت کرده باشد ." (7) بر اساس این حدیث نه تنها زیارت ایشان همانند زیارت امام معصوم بیان شده, بلکه حضرت رضا (علیه السلام) لقب معصومه را به ایشان عطا فرمودهاند و چون امام معصوم غلو نمی کند، لذا برای آن بانوی بزرگوار مراتبی ازعصمت و طهارت وجود دارد. در مورد مقام والای حضرت معصومه (علیها السلام) ,حضرت صادق(علیه السلام) میفرمایند: " ... بانویی از فرزندان من، به نام فاطمه دختر موسی، در انجا (قم) رحلت میکند , که با شفاعت او همهی شیعیان ما وارد بهشت میشوند." (8) امام صادق (علیه السلام) این حدیث را در حالی فرمودند که حضرت معصومه (علیها السلام) و پدر بزرگوارشان هنوز دیده به جهان نگشوده بودند واین خود نشانگر مقام والای آن حضرت است . " . . . ای فاطمه ! در بهشت شفیع من باش که نزد خدا برای شفاعت نمودن ، جایگاهی ویژه داری . . ." 10 ربیع الثانی ، سالروز رحلت کریمه ی اهل بیت ، حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) تسلیت باد . نوشته شده توسط : لطیفی نظرات ديگران [ نظر] ولادت امام حسن عسکری(علیه السلام) شنبه 88 فروردین 15 ساعت 5:15 عصر قالَ الإمامُ أبُو مُحَمَّد الْحَسَنِ الْعَسْکَرى (علیه السلام)) : خَصْلَتانِ لَیْسَ فَوْقَهُما شَىْءٌ: الاْیمانُ بِاللهِ، وَنَفْعُ الاْخْوانِ .حضرت امام حسن عسکری( علیه السلام) فرمود: دو خصلت و حالتى که والاتر از آن دو چیز نمى باشد عبارتند از: ایمان و اعتقاد به خداوند، نفع رساندن به دوستان و آشنایان. (تحف العقول: ص 489، س 13، بحارالأنوار: ج 75، ص 374، ح 26.) یازدهمین پیشوای شیعیان جهان امام حسن عسکری (ع) در روز هشتم ربیع الثانی سال 232 هجری یعنی نزدیک به دو قرن و نیم پس از هجرت جدش رسول الله به مدینه در این شهر مقدس پا به عرصه ی حیات گذاشتند، در حالی که عباسیان به اسم اسلام بر مسلمانان حکومت کرده و ظلم ها بر امت اسلام روا می داشتند. آن حضرت دارای القاب و کنیه های زیادی بودند که معروفترین آنها عسکری است و چون امام حسن عسکری(ع) در محله ای نظامی به نام عسکر سکونت داشتند آن حضرت را عسکری نامیدند.اسم شریف آن بزرگوار حسن، کنیه اش ابومحمد، القابش: الزکی، الصامت، الهادی، الرفیق، النقی و العسکری است. فهرستی از ابعاد فعالیت امام حسن عسکری(ع)1- کوشش های علمی در دفاع از آیین اسلام و رد اشکالها و شبهات مخالفان،و نیز تبیین اندیشه ی صحیح اسلامی و تربیت شاگردان متعهد و عالم.2-ایجاد شبکه ی ارتباطی با شیعیان مناطق مختلف از طریق تعیین و اعزام نمایندگان و ارسال پیام ها.3-فعالیت سری سیاسی با وجود تمامی کنترلها و مراقبت های حکومت عباسی.4-حمایت و پشتیبانی مالی از شیعیان، بویژه یاران خاص خود.5-تقویت و توجه سیاسی رجال و عناصر مهم شیعه در برابر مشکلات.6-استفاده ی گسترده از آگاهی غیبی برای جلب منکران امامت و دلگرمی شیعیان.7-آماده سازی شیعیان برای دوران غیبت فرزند خود امام دوازدهم(ع). نوشته شده توسط : زینب سعیدی نظرات ديگران [ نظر] محبت پیامبر سه شنبه 87 اسفند 20 ساعت 9:56 عصر محبت پیامبر(ص) .... محبت ما ! ... محبّت پیامبر(ص) به ما ...یکی از ویژگیهای لطیف و زیبای پیامبر ، که نشانه محبت او نسبت به انسانهاست ، دردمندی ایشان برای هدایت انسانها بود . پیامبر در آن سیر صعودی به سمت حقیقت ، وقتی که به رحمت و حق رسیدند ، چیزی برای خودشان نخواستند ، بلکه سریعاً به پایین آمدند تا دست انسانها را بگیرند و آنها را هم با خود به بالا ببرند. از مرکز نور پایی آمدند تا انسانها را هم نورانی کند. ایشان آنچنان برای هدایت انسانها عطش و اشتیاق داشتند که در جای جای قرآن خداوند به او واژه "باخعٌ نفسک" را فرموده . "فلعلّک باخعٌ نفسک علی ءاثارهم إن لّم یؤمنوا بهذا الحدیث أسفا" (کهف/6) ، یعنی ای رسول اگر امت تو به قرآن ایمان نیاورند ، نزدیک است که جان عزیزت را از شدت حزن و تأسف بر آن ، هلاک سازی .پس یکی از بزرگترین محبتهای پیامبر عزیزمان تلاش برای هدایت آدمیان است. چون خودشان نورانی بودند ، دوست داشتند که دیگران را هم به نور فرا بخوانند و به سرچشمه هدایت و حیات برسانند ، لذا به رغم همه سختیها ، لحظهای از پانمینشستند .خداوند این وصف زیبا را به گونهای دیگر نیز فرموده : "عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُم بِالْمُؤْمِنِینَ رَؤُوفٌ رَّحِیمٌ" (توبه/128 ) ، آنچه ما را برنجاند بر او سخت است و او بر هدایت ما حریص و دلسوز، و به مؤمنان رئوف و مهربان است. پیامبر عزیز ما دلسوز امت است و از آنچه که باعث سختی و عذاب ما چه در این دنیا و چه در آخرت باشد ، در رنج است . خداوند جز بر پیامبر اسلام، بر هیچ یک از پیامبران خود دو صفت "رؤف و رحیم" که دو نام از نامهاى خویش است را اطلاق نکرده است ، چرا که مهربانی و محبت پیامبر آنقدر زیاد است که پیامبر تأویل و تجلی این دو صفت خداوند بر روی زمین است .سؤال اصلی این است که ما در قبال این محبتهای پیامبر عزیزمان چه میکینم ؟ محبّت ما نسبت به پیامبر(ص) ! ...اگر منصفانه بر روی عقل و دل خود کنکاوی داشته باشیم ، به این نتیجه خواهیم رسید که ما ، هم در بعد معرفتی در شناخت پیامبر عزیزمان با مشکل روبرو هستیم و هم در بعد عاطفی . متأسفانه ما تصویر درست و عمیقی از این گل سر سبد خلقت نداریم و حتی گاهی خواسته یا ناخواسته سایر پیامبران و ائمه اطهار را نسبت به این وجود نازنین برتری میدهیم . گاهی اهداف و رسالت ایشان را آنچنان که در تاریخ ثبت و ضبط شده و قرآن هم روایت کرده ، نمیشناسیم !از بعد عاطفی هم این مشکل وجود دارد ، ما حرف زدن و عشقورزی با پیامبر (ص) را بلد نیستیم و نمیتوانیم با ایشان داد و ستد یا حال و هوایی داشته باشیم و خیلی کم اتفاق میافتد که مسئله و مشکلمان را با آن بزرگوار مطرح کنیم و به او تمسک جوییم ! آیا آنقدر که به ائمه اطهار متوسل میشویم که باید بشویم ، به پیامبر متوسل میشویم ؟ برای ایشان نذر میکنیم یا با ایشان درد دل و نجوا میکنیم ؟!ادامه مطلب... نوشته شده توسط : هدی مقدسی نظرات ديگران [ نظر] حدیثی از امام پنج شنبه 87 اسفند 15 ساعت 10:34 عصر امام لَیْسَتِ الْعِبادَةُ کَثْرَةُ الصّیامِ وَالصَّلاةِ، وَ إنَّمَا الْعِبادَةُ کَثْرَةُ التَّفَکُّرِ فی أمْرِ اللهِ.فرمود: عبادت در زیاد انجام دادن نماز و روزه نیست، بلکه عبادت با تفکّر و اندیشه در قدرت بى منتهاى خداوند در امور مختلف مى باشد. مستدرک الوسائل: ج 11، ص 183، ح 12690. نوشته شده توسط : زهرا بهاور نظرات ديگران [ نظر] درد عشق!!! سه شنبه 87 اسفند 6 ساعت 12:20 عصر السلام علیک یا رسول الله، السلام علیک یا حبیب اللهپیامبر اکرم آنچنان عاشق هدایت مردم بودند که با وجود ناملایمتی های مردم هرگز به خداوند شکایت نمیکردند ، از غم جهالت انسانها بیمار می شدند ، و جانشان به خطر میافتاد، ازایمان نیاوردن آنها در مقابل خدا عذر خواهی می کردند، کار به جایی رسید که خداوندبه پیامبرش دلداری داد و فرمود: "لَعَلَّکَ باخِعٌ نَفسَک اَلّا یَکونوا مُؤمِنین" (شعراء/2)ای رسول ما! تو چنان در اندیشه هدایت خلقی، که خواهی جان عزیزت را از غم اینکه ایمان نمیآورند، هلاک سازی. حبیب من! میدانم که میخواهی رسالت خود را به کمال به انجام برسانی، اما ما راضی نیستیم که اینقدر جان عزیز خود را در غم ایمان نیاوردن آنها هلاک سازی. ای خاتم! اگر ما میخواستیم به زور و با اکراه اینان ایمان آورند، میتوانستیم؛ اما دیگر آن ایمان برای آنان سودی نداشت. ایمانی که بخواهد در پی اجبار باشد، نه انتخاب، دیگر ارزشی ندارد. اگر آنان چشم حقبین داشتند، راه را از چاه باز میشناختند و به خداوند ایمان میآوردند، تا به سعادت برسند، آنگاه ایمان آنان با ارزش بود و لیاقت پاداش داشت. "فَذَکِّر إنَّما أنتَ مُذَکِّر21 لَستَ عَلَیهِم بِمُصَیطِر" (غاشیه/22) تنها وظیفه تو متذکر ساختن و راهنمایی آنان است، تو قادر نخواهی بود که کفر آنان را به ایمان تبدیل کنی، اگر خودشان نخواهند. اما پیامبر اکرم میخواستند در طول حیات پر برکتشان تا میتوانند روح انسانها را درمان کنند، امام علی(ع) در وصف پیامبر میفرمایند:"طَبیبٌ دَوارٌ بِطِبِّ" چه خوش حافظ حال پیامبر را توصیف میکند: درد عشقی کشیده ام که مپرس زهر هجری کشیده ام که مپرس گشته ام در جهان و آخر کار دلبری برگزیده ام که مپرس آنچنان در هوای خاک درش میرود آب دیده ام که مپرس او معلمی بود که خودش به دنبال شاگردان فراری میگشت تا کلاس درس را برگزار کند، پزشکی بود که میگشت تا جانها را مداوا کند.خداوندا! ما در عصر و زمانی زندگی میکنیم که جان انسانها بیمار است و پیکره آنان از جهل و کفر زخمی شده است؛ چقدر محتاج یک طبیب دلسوز هستیم.انسانهای مظلوم در گوشه و کنار جهان مورد ظلم قرار میگیرند، انسانهای مرفه چشم دلشان از خوشیهای دنیا کور شده است و خود را فراموش کردهاند، تیرهای دشمنان اسلام آموزههای اسلامی را هدف گرفته و هیچ چیز سر جای خود نیست. آیا میآید؟ طبیب روح و جانمان، آیا میآید، تا دین جدّش را زنده کند و جان خسته محمد را التیام بخشد؟ محمد منتظر است تا نهال آفتزده انسانی دوباره زنده شود و برگ و بار دهد.خداوندا! ما به تو شکایت میکنیم از فقدان اماممان، از گسسته شدن راههای وحی، از بسته شدن نهرهای هدایت؛ بر ما جاری کن دریای کوثر را، تا بنوشیم از آن، بر ما نازل کن باران رحمت را به فرج مولایمان صاحبالزمان (عج). نوشته شده توسط : سمیرا ماهروزاده نظرات ديگران [ نظر] حدیثی از امام باقر(ع) جمعه 87 بهمن 11 ساعت 1:55 عصر علم را شکافنده ای ، حلم را قبله ای ، و جان را پناه ، یا امام قال امام محمد بن علی ، باقر العلوم علیه السلام :ثَلاثَهٌ من مَکارِمِ الدنیا و الاخره ، أن تَعفُوَ عَمَّن ظَلَمکَ وَ تَصّلَ من قَطَعَک و تَحلُمَ إذا جُهِلَ علیکسه خوی از اخلاق نیک دنیا و آخرت است :گذشت از آن که بر تو ستم کرده ،پیوند با آنکه از تو بریده وحلم از آن که با تو نادانی کرده است .(تحف العقول) نوشته شده توسط : هدی مقدسی نظرات ديگران [ نظر] 1 2 3 4 > :لیست کامل یاداشت ها : همه باهم در انتخابات دهم ریاست جمهوریشهادت حضرت زهرا(س)اهمیت اعتقاد به مهدویت (2)اهمیت اعتقاد به مهدویت و ترس دشمنان اسلام از این عقیده(1)ایام فاطمیه[عناوین آرشیوشده]
: لوگوي وبلاگ :
: لينك دوستان من :
نگاهی به اسم اوآرامش جاویدان در پرتو آموزه های اسلامچشمه های کوثرسپاه محمد می آیدراهی بزن که آهی... : لوگوي دوستان من : : فهرست موضوعي يادداشت ها : بتمن[2] . شوالیه سیاه[2] . صلح و دوستی . عرش . عیسی بن مریم . غریبه . فرشته . کوه . ما هم منتظریم! . ماه_فاطمه نوید . مرگ . مسلمان ترین مسیحی . نسیم . بصیرت . حوزه معرفتی . خدا . دریا . دزد . سازش سیاسی . ستاره . شر نقاب دار . شفاعت نمودن . اخراجی ها2 . ارزشها . استعمار . اسلام حقیقی . اسلام دروغین . امید . اهمیت اعتقاد به مهدویت . ای فاطمه . : آرشيو يادداشت ها : مناسبت ها ی مذهبیزن ومردپذیرش اصل تفاوت در دینحجآینده مرموزغزهمحرمایران و انقلاب اسلامیمتنوعبهار : نوای وبلاگ : : جستجو در وبلاگ : پشتيباني وطراحي: وبلاگ قالب وبلاگ حب الحسین اجننی وبلاگ خدایی که به ما لبخند می زند وبلاگ شلمچه ما صاحبی داریم برای سفارش قالب به دو وبلاگ اول می تونید سر بزنید میلادحضرت زینب (سلام الله علیها) چهارشنبه 88 اردیبهشت 9 ساعت 8:7 صبح بسمه الله الرّحمن الرّحیم میلاد حضرت زینب کبری (سلام الله علیها ) مبارک باد. زینب کبری(سلام الله علیها) بانوی تکرارناپذیر تاریخ حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) بانوی تکرارناپذیرتاریخ ، فاطمه دوم وگلی درخشان ازگلشن نبوت وولایت. · وصف اورااز کربلاپرسیدم گفت:بانوی صبوروپرصلابت است. · ازکوفه پرسیدم ، گفت :خطیبی قاطع وافشاگر است. · ازشام پرسیدم گفت:رسواگرستمگران ومدافع حریم حق وتبین کننده منشورنهضت امام حسین(علیه السلام) است. ولادت حضرت زینب (سلام الله علیها): حضرت زینب (س) درپنجم جمادی الاول سا ل ششم هجرت درمدینه منوره دیده به جهان گشودند.ایشان سومین فرزند حضرت علی علیه السلاممی باشند.هنگام تولدشان امام حسین علیه السلامدوساله بودند.حضرت زینب(س)درپنج سا لگی پیامبراکرم صلی الله علیه وآله وسلم ومادرعزیزشان راازدست دادند. حضرت علی(ع) درباره نامگذاری ایشان فرمودند: من درنام گذاری ازپیامبر(ص) سبقت نمی گیرم. پیامبر(ص) فرمودند:فرزندان فاطمه فرزندان من هستند ولی اختیار آنها باخداست ، صبر می کنم تاخداوندنام اورا تعیین کند.درهمان لحظه جبرئیل ، امین وحی الهی به محضرپیامبر (ص) آمدوعرض کرد : خداوندبه تو سلام می رساند ومی فرماید : نام این دختررازینب بگذار ، چراکه این نام را در لوح محفوظ نوشته ایم.رسول خدا فرمودند:نوزادرا نزد من بیاورید.پس از این که نوزاد را به محضر آن حضرت آوردند ، رسول خدا اورادرآغوش گرفته وگونه هایش را غرق بوسه نمودند ، آنگاه فرمودند : به حاضران وغایبا ن وصیت وسفارش می کنم که احترام این دخترراپاس دارند ، همانااین دختر شبیه حضرت خدیجه است . دربرخی روایات ذکرشده که پس ازتولد ایشان پیامبر گریه کردند وفرمودند : که جبرئیل از جا نب خدا خبرداد که مصائب ورنجهای این نوزاد بی شماراست. اوبه مصیبتهای کربلا گرفتار میشود.این علت گریه من است. نام وکنیه: زینب در لغت به معنای درخت خوش بوی نیکو منظر است. کلمه زینب از دو کلمه "زین" و"اب" تشکیل شده که معنای " زینت پدر "می باشد. این نام مانند لقب مادر گرامیشان حضرت زهرا "ام ابیها" به معنای مادر پدرش است. ایشان هم زینت پدربودند. مشهورترین کنیه آن حضرت ام کلثوم می باشد. القاب حضرت زینب (سلام الله علیها): 1.عالمه غیر معلمه 2.نائبه الزهرا 3.عقیله النساء 4.سلاله ولایه 5. بلیغه 6.وحیده 7. عارفه 8.زاهده 9.فاضله 10.شجاعه............ عوامل تکوین وتکامل شخصیت حضرت زینب (سلام الله علیها): روانشناسان وعلمای تعلیم وتربیت اعتقاددارند که دوعامل مهم وتاَثیر گذار درشکل گیری وتکامل شخصیت بشر وجوددارد: 1.وراثت (عامل درونی تربیت ) 2.محیط (عامل بیرونی تربیت) می باشد. درنظام تربیتی اسلام پیش از اینکه روانشناسان این دو عامل را معرفی کننددر1400 سال پیش ، اسلام به نقش واهمیت وتاَثیر وراثت و محیط پرداخته بود . بنابراین دو اصل مهم در شخصیت حضرت زینب(س) امری کاملاً بدیهی است. ازدواج حضرت : گروه زیادی از اشراف وروسای قبا ئل عرب طالب ازدواج با ایشان بودند تاازاین طریق به افتخار همسری ایشان نا ئل آیند ، اما عبدالله بن جعفر از همه سزاوارتر بود. فرزندان حضرت زینب سلام الله علیها : شیخ صدوق درکتاب اعلام الوری برای حضرت چهارفرزند به نامهای :علی ، جعفر، عون و ام کلثوم ذکر کرده اند . حضرت زینب سلام الله علیها وفاجعه کربلا : زندگی ایشان پراز حوادث ومصا ئب بود. اما بزرگترین فاجعه که دردوران حضرت روی داد واقعه خونین کربلا بود وسخت ترین لحظات لحظه وداع حضرت بابرادرش بود ، که سه بار این جمله راهنگام وداع برادر تکرار نمودند :((مَهلاً مَهلایابنَ الزٌهراء)). دوران زندگی حضرت بعد از واقعه عاشورا: 1.سرپرستی یتیمان شهدای کربلا وحما یت اززنان وکودکان 2.حمایت ونگهبانی از حضرت سجادعلیه السلام امام زمانشان وابلاغ رهبری آن حضرت به مردم جهان 3.ایراد خطبه های غرا ورساندن پیام شهدای کربلا به تمام جهانیان (خطبه حضرت زینب درکوفه )(ورود اهل بیت به مجلس ابن زیاد وافشاگری حضرت زینب)(خطبه حضرت زینب در مجلس یزید"شام") وفات حضرت زینب(سلام الله علیها): حضرت پس از شهادت برادرشان طبق نقل معروف یکسال ونیم وطبق دیگری بیش از چهارسال ونیم زندگی نکردند ودر روز نیمه ماه رجب سال 62 یا65 هجری ازدنیارفتند. مرقد حضرت زینب سلام الله علیها: درمورد مرقد حضرت زینب (س) سه قول وجوددارد: 1.مدینه 2.مصر 3. شام ودرهفت کیلومتری جنوب شرقی دمشق که هم اکنون معروف است.ولی بابررسیهای دقیق وقرائن معلوم می شود که مرقد منور آن حضرت درشام می باشد. میلادش بر دوستانش مبارک باد. نوشته شده توسط : فائزه مصلحی نیک نظرات ديگران [ نظر] وفات حضرت معصومه ( ع ) چهارشنبه 88 فروردین 19 ساعت 10:28 صبح باسمه تعالی « فاطمه ای(سلام الله علیها) جون فاطمه(سلام الله علیها) » در اول ذیقعده سال 173 هجری قمری، شهرمدینه به وجود مقدس حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها ) زینت یافت.(1) پدر بزرگوارشان حضرت موسی بن جعفر (علیه السلام) و مادر گرامیشان حضرت نجمه خاتون بودند. بعد از برادر گرامیشان حضرت علی بن موسی الرضا (علیه السلام) ، ایشان دومین و آخرین فرزند از حضرت نجمه خاتون بودند و آن حضرت در میان فرزندان امام کاظم (علیه السلام)، بعد از امام رضا (علیه السلام)، از بالا ترین مقام و منزلت برخوردار هستند.(2) یکسال بعد از اینکه امام رضا (علیه السلام) به اجبار مامون به خراسان هجرت کردند، (در سال201 هجری قمری)، حضرت معصومه (سلام الله علیها) به شوق دیدار برادر به همراه برادران و جمعی از نزدیکان خود از شهر مدینه به سمت مرو حرکت نمودند. درمیان راه وقتی که آن حضرت به شهر ساوه رسیدند، از جانب دشمنان اهل بیت مورد حمله و هجوم قرار گرفتند و پس از درگیری سختی که میان همراهان ایشان و مهاجمان درگرفت، عده ی زیادی از نزدیکانشان به شهادت رسیدند و ایشان نیز توسط زنی در شهر ساوه مسموم گشتند. (3) غم از دست دادن عزیزان و مسمومیت، حضرت معصومه (سلام الله علیها) را به شدت بیمار ساخت. ایشان به همراهانشان فرمودند: "مرا به قم ببرید، زیرا از پدرم شنیدم که قم مرکز شیعیان ما می باشد." (4) هنگامی که آن حضرت به قم رسیدند، مردم قم به پیشوازشان آمدند و موسی بن خزرج که از بزرگان قم بود ، ایشان را به خانه ی خود برد و تکریم نمود . حضرت فاطمه معصومه ( سلام الله علیها ) بعد ازگذشت 17 روز ، در 10 ربیع الثانی سال 201 هجری قمری (5)، پس از گذشت 28 سال زندگی پرمشقت، با دلی شکسته و خاطری افسرده از غم هجران و دوری برادر، بر اثرشدت بیماری و مسمومیت به شهادت رسیدند و مزارشان زینت بخش شهر غم دیدهی قم شد. در میان اصحاب حدیث به تعدادی ازبانوان با فضیلت بر میخوریم که نام خود را در زمرهی محدثان ثبت کردهاند.حضرت معصومه (علیها السلام ) یکی از بانوان با فضیلت این خاندان است که احادیثی را با سلسلهی اسنادش از حضرت فاطمهی زهرا (سلام الله علیها ) و سایر معصومین روایت کرده, و به جهت شخصیت برجستهاش روایاتش مورد توجه محدثان شیعه و سنی قرار گرفته است. احادیث رسیده در رابطه با حضرت معصومه (س) از مقام برجستهی آن بزرگوار در دانش و فضیلت حکایت میکند.(6) آن حضرت در منظر اهل بیت از مقام خاص و بالایی برخوردارند. در رابطه با مقام خاص حضرت معصومه (علیها السلام) ، امام هشتم (علیه السلام) میفرمایند: " هرکس معصومه(س) را در قم زیارت کرده باشد، مثل اینست که مرا زیارت کرده باشد ." (7) بر اساس این حدیث نه تنها زیارت ایشان همانند زیارت امام معصوم بیان شده, بلکه حضرت رضا (علیه السلام) لقب معصومه را به ایشان عطا فرمودهاند و چون امام معصوم غلو نمی کند، لذا برای آن بانوی بزرگوار مراتبی ازعصمت و طهارت وجود دارد. در مورد مقام والای حضرت معصومه (علیها السلام) ,حضرت صادق(علیه السلام) میفرمایند: " ... بانویی از فرزندان من، به نام فاطمه دختر موسی، در انجا (قم) رحلت میکند , که با شفاعت او همهی شیعیان ما وارد بهشت میشوند." (8) امام صادق (علیه السلام) این حدیث را در حالی فرمودند که حضرت معصومه (علیها السلام) و پدر بزرگوارشان هنوز دیده به جهان نگشوده بودند واین خود نشانگر مقام والای آن حضرت است . " . . . ای فاطمه ! در بهشت شفیع من باش که نزد خدا برای شفاعت نمودن ، جایگاهی ویژه داری . . ." 10 ربیع الثانی ، سالروز رحلت کریمه ی اهل بیت ، حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) تسلیت باد . نوشته شده توسط : لطیفی نظرات ديگران [ نظر] ولادت امام حسن عسکری(علیه السلام) شنبه 88 فروردین 15 ساعت 5:15 عصر قالَ الإمامُ أبُو مُحَمَّد الْحَسَنِ الْعَسْکَرى (علیه السلام)) : خَصْلَتانِ لَیْسَ فَوْقَهُما شَىْءٌ: الاْیمانُ بِاللهِ، وَنَفْعُ الاْخْوانِ .حضرت امام حسن عسکری( علیه السلام) فرمود: دو خصلت و حالتى که والاتر از آن دو چیز نمى باشد عبارتند از: ایمان و اعتقاد به خداوند، نفع رساندن به دوستان و آشنایان. (تحف العقول: ص 489، س 13، بحارالأنوار: ج 75، ص 374، ح 26.) یازدهمین پیشوای شیعیان جهان امام حسن عسکری (ع) در روز هشتم ربیع الثانی سال 232 هجری یعنی نزدیک به دو قرن و نیم پس از هجرت جدش رسول الله به مدینه در این شهر مقدس پا به عرصه ی حیات گذاشتند، در حالی که عباسیان به اسم اسلام بر مسلمانان حکومت کرده و ظلم ها بر امت اسلام روا می داشتند. آن حضرت دارای القاب و کنیه های زیادی بودند که معروفترین آنها عسکری است و چون امام حسن عسکری(ع) در محله ای نظامی به نام عسکر سکونت داشتند آن حضرت را عسکری نامیدند.اسم شریف آن بزرگوار حسن، کنیه اش ابومحمد، القابش: الزکی، الصامت، الهادی، الرفیق، النقی و العسکری است. فهرستی از ابعاد فعالیت امام حسن عسکری(ع)1- کوشش های علمی در دفاع از آیین اسلام و رد اشکالها و شبهات مخالفان،و نیز تبیین اندیشه ی صحیح اسلامی و تربیت شاگردان متعهد و عالم.2-ایجاد شبکه ی ارتباطی با شیعیان مناطق مختلف از طریق تعیین و اعزام نمایندگان و ارسال پیام ها.3-فعالیت سری سیاسی با وجود تمامی کنترلها و مراقبت های حکومت عباسی.4-حمایت و پشتیبانی مالی از شیعیان، بویژه یاران خاص خود.5-تقویت و توجه سیاسی رجال و عناصر مهم شیعه در برابر مشکلات.6-استفاده ی گسترده از آگاهی غیبی برای جلب منکران امامت و دلگرمی شیعیان.7-آماده سازی شیعیان برای دوران غیبت فرزند خود امام دوازدهم(ع). نوشته شده توسط : زینب سعیدی نظرات ديگران [ نظر] محبت پیامبر سه شنبه 87 اسفند 20 ساعت 9:56 عصر محبت پیامبر(ص) .... محبت ما ! ... محبّت پیامبر(ص) به ما ...یکی از ویژگیهای لطیف و زیبای پیامبر ، که نشانه محبت او نسبت به انسانهاست ، دردمندی ایشان برای هدایت انسانها بود . پیامبر در آن سیر صعودی به سمت حقیقت ، وقتی که به رحمت و حق رسیدند ، چیزی برای خودشان نخواستند ، بلکه سریعاً به پایین آمدند تا دست انسانها را بگیرند و آنها را هم با خود به بالا ببرند. از مرکز نور پایی آمدند تا انسانها را هم نورانی کند. ایشان آنچنان برای هدایت انسانها عطش و اشتیاق داشتند که در جای جای قرآن خداوند به او واژه "باخعٌ نفسک" را فرموده . "فلعلّک باخعٌ نفسک علی ءاثارهم إن لّم یؤمنوا بهذا الحدیث أسفا" (کهف/6) ، یعنی ای رسول اگر امت تو به قرآن ایمان نیاورند ، نزدیک است که جان عزیزت را از شدت حزن و تأسف بر آن ، هلاک سازی .پس یکی از بزرگترین محبتهای پیامبر عزیزمان تلاش برای هدایت آدمیان است. چون خودشان نورانی بودند ، دوست داشتند که دیگران را هم به نور فرا بخوانند و به سرچشمه هدایت و حیات برسانند ، لذا به رغم همه سختیها ، لحظهای از پانمینشستند .خداوند این وصف زیبا را به گونهای دیگر نیز فرموده : "عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُم بِالْمُؤْمِنِینَ رَؤُوفٌ رَّحِیمٌ" (توبه/128 ) ، آنچه ما را برنجاند بر او سخت است و او بر هدایت ما حریص و دلسوز، و به مؤمنان رئوف و مهربان است. پیامبر عزیز ما دلسوز امت است و از آنچه که باعث سختی و عذاب ما چه در این دنیا و چه در آخرت باشد ، در رنج است . خداوند جز بر پیامبر اسلام، بر هیچ یک از پیامبران خود دو صفت "رؤف و رحیم" که دو نام از نامهاى خویش است را اطلاق نکرده است ، چرا که مهربانی و محبت پیامبر آنقدر زیاد است که پیامبر تأویل و تجلی این دو صفت خداوند بر روی زمین است .سؤال اصلی این است که ما در قبال این محبتهای پیامبر عزیزمان چه میکینم ؟ محبّت ما نسبت به پیامبر(ص) ! ...اگر منصفانه بر روی عقل و دل خود کنکاوی داشته باشیم ، به این نتیجه خواهیم رسید که ما ، هم در بعد معرفتی در شناخت پیامبر عزیزمان با مشکل روبرو هستیم و هم در بعد عاطفی . متأسفانه ما تصویر درست و عمیقی از این گل سر سبد خلقت نداریم و حتی گاهی خواسته یا ناخواسته سایر پیامبران و ائمه اطهار را نسبت به این وجود نازنین برتری میدهیم . گاهی اهداف و رسالت ایشان را آنچنان که در تاریخ ثبت و ضبط شده و قرآن هم روایت کرده ، نمیشناسیم !از بعد عاطفی هم این مشکل وجود دارد ، ما حرف زدن و عشقورزی با پیامبر (ص) را بلد نیستیم و نمیتوانیم با ایشان داد و ستد یا حال و هوایی داشته باشیم و خیلی کم اتفاق میافتد که مسئله و مشکلمان را با آن بزرگوار مطرح کنیم و به او تمسک جوییم ! آیا آنقدر که به ائمه اطهار متوسل میشویم که باید بشویم ، به پیامبر متوسل میشویم ؟ برای ایشان نذر میکنیم یا با ایشان درد دل و نجوا میکنیم ؟!ادامه مطلب... نوشته شده توسط : هدی مقدسی نظرات ديگران [ نظر] حدیثی از امام پنج شنبه 87 اسفند 15 ساعت 10:34 عصر امام لَیْسَتِ الْعِبادَةُ کَثْرَةُ الصّیامِ وَالصَّلاةِ، وَ إنَّمَا الْعِبادَةُ کَثْرَةُ التَّفَکُّرِ فی أمْرِ اللهِ.فرمود: عبادت در زیاد انجام دادن نماز و روزه نیست، بلکه عبادت با تفکّر و اندیشه در قدرت بى منتهاى خداوند در امور مختلف مى باشد. مستدرک الوسائل: ج 11، ص 183، ح 12690. نوشته شده توسط : زهرا بهاور نظرات ديگران [ نظر] درد عشق!!! سه شنبه 87 اسفند 6 ساعت 12:20 عصر السلام علیک یا رسول الله، السلام علیک یا حبیب اللهپیامبر اکرم آنچنان عاشق هدایت مردم بودند که با وجود ناملایمتی های مردم هرگز به خداوند شکایت نمیکردند ، از غم جهالت انسانها بیمار می شدند ، و جانشان به خطر میافتاد، ازایمان نیاوردن آنها در مقابل خدا عذر خواهی می کردند، کار به جایی رسید که خداوندبه پیامبرش دلداری داد و فرمود: "لَعَلَّکَ باخِعٌ نَفسَک اَلّا یَکونوا مُؤمِنین" (شعراء/2)ای رسول ما! تو چنان در اندیشه هدایت خلقی، که خواهی جان عزیزت را از غم اینکه ایمان نمیآورند، هلاک سازی. حبیب من! میدانم که میخواهی رسالت خود را به کمال به انجام برسانی، اما ما راضی نیستیم که اینقدر جان عزیز خود را در غم ایمان نیاوردن آنها هلاک سازی. ای خاتم! اگر ما میخواستیم به زور و با اکراه اینان ایمان آورند، میتوانستیم؛ اما دیگر آن ایمان برای آنان سودی نداشت. ایمانی که بخواهد در پی اجبار باشد، نه انتخاب، دیگر ارزشی ندارد. اگر آنان چشم حقبین داشتند، راه را از چاه باز میشناختند و به خداوند ایمان میآوردند، تا به سعادت برسند، آنگاه ایمان آنان با ارزش بود و لیاقت پاداش داشت. "فَذَکِّر إنَّما أنتَ مُذَکِّر21 لَستَ عَلَیهِم بِمُصَیطِر" (غاشیه/22) تنها وظیفه تو متذکر ساختن و راهنمایی آنان است، تو قادر نخواهی بود که کفر آنان را به ایمان تبدیل کنی، اگر خودشان نخواهند. اما پیامبر اکرم میخواستند در طول حیات پر برکتشان تا میتوانند روح انسانها را درمان کنند، امام علی(ع) در وصف پیامبر میفرمایند:"طَبیبٌ دَوارٌ بِطِبِّ" چه خوش حافظ حال پیامبر را توصیف میکند: درد عشقی کشیده ام که مپرس زهر هجری کشیده ام که مپرس گشته ام در جهان و آخر کار دلبری برگزیده ام که مپرس آنچنان در هوای خاک درش میرود آب دیده ام که مپرس او معلمی بود که خودش به دنبال شاگردان فراری میگشت تا کلاس درس را برگزار کند، پزشکی بود که میگشت تا جانها را مداوا کند.خداوندا! ما در عصر و زمانی زندگی میکنیم که جان انسانها بیمار است و پیکره آنان از جهل و کفر زخمی شده است؛ چقدر محتاج یک طبیب دلسوز هستیم.انسانهای مظلوم در گوشه و کنار جهان مورد ظلم قرار میگیرند، انسانهای مرفه چشم دلشان از خوشیهای دنیا کور شده است و خود را فراموش کردهاند، تیرهای دشمنان اسلام آموزههای اسلامی را هدف گرفته و هیچ چیز سر جای خود نیست. آیا میآید؟ طبیب روح و جانمان، آیا میآید، تا دین جدّش را زنده کند و جان خسته محمد را التیام بخشد؟ محمد منتظر است تا نهال آفتزده انسانی دوباره زنده شود و برگ و بار دهد.خداوندا! ما به تو شکایت میکنیم از فقدان اماممان، از گسسته شدن راههای وحی، از بسته شدن نهرهای هدایت؛ بر ما جاری کن دریای کوثر را، تا بنوشیم از آن، بر ما نازل کن باران رحمت را به فرج مولایمان صاحبالزمان (عج). نوشته شده توسط : سمیرا ماهروزاده نظرات ديگران [ نظر] حدیثی از امام باقر(ع) جمعه 87 بهمن 11 ساعت 1:55 عصر علم را شکافنده ای ، حلم را قبله ای ، و جان را پناه ، یا امام قال امام محمد بن علی ، باقر العلوم علیه السلام :ثَلاثَهٌ من مَکارِمِ الدنیا و الاخره ، أن تَعفُوَ عَمَّن ظَلَمکَ وَ تَصّلَ من قَطَعَک و تَحلُمَ إذا جُهِلَ علیکسه خوی از اخلاق نیک دنیا و آخرت است :گذشت از آن که بر تو ستم کرده ،پیوند با آنکه از تو بریده وحلم از آن که با تو نادانی کرده است .(تحف العقول) نوشته شده توسط : هدی مقدسی نظرات ديگران [ نظر] 1 2 3 4 > :لیست کامل یاداشت ها : همه باهم در انتخابات دهم ریاست جمهوریشهادت حضرت زهرا(س)اهمیت اعتقاد به مهدویت (2)اهمیت اعتقاد به مهدویت و ترس دشمنان اسلام از این عقیده(1)ایام فاطمیه[عناوین آرشیوشده]
: لوگوي دوستان من :
: فهرست موضوعي يادداشت ها : بتمن[2] . شوالیه سیاه[2] . صلح و دوستی . عرش . عیسی بن مریم . غریبه . فرشته . کوه . ما هم منتظریم! . ماه_فاطمه نوید . مرگ . مسلمان ترین مسیحی . نسیم . بصیرت . حوزه معرفتی . خدا . دریا . دزد . سازش سیاسی . ستاره . شر نقاب دار . شفاعت نمودن . اخراجی ها2 . ارزشها . استعمار . اسلام حقیقی . اسلام دروغین . امید . اهمیت اعتقاد به مهدویت . ای فاطمه . : آرشيو يادداشت ها : مناسبت ها ی مذهبیزن ومردپذیرش اصل تفاوت در دینحجآینده مرموزغزهمحرمایران و انقلاب اسلامیمتنوعبهار : نوای وبلاگ : : جستجو در وبلاگ : پشتيباني وطراحي: وبلاگ قالب وبلاگ حب الحسین اجننی وبلاگ خدایی که به ما لبخند می زند وبلاگ شلمچه ما صاحبی داریم برای سفارش قالب به دو وبلاگ اول می تونید سر بزنید
: فهرست موضوعي يادداشت ها :
مناسبت ها ی مذهبیزن ومردپذیرش اصل تفاوت در دینحجآینده مرموزغزهمحرمایران و انقلاب اسلامیمتنوعبهار
: نوای وبلاگ :
وبلاگ قالب
وبلاگ حب الحسین اجننی
وبلاگ خدایی که به ما لبخند می زند
وبلاگ شلمچه
ما صاحبی داریم
برای سفارش قالب به دو
وبلاگ اول می تونید
سر بزنید
میلادحضرت زینب (سلام الله علیها)
بسمه الله الرّحمن الرّحیم
میلاد حضرت زینب کبری (سلام الله علیها ) مبارک باد.
زینب کبری(سلام الله علیها)
بانوی تکرارناپذیر تاریخ
حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) بانوی تکرارناپذیرتاریخ ، فاطمه دوم وگلی درخشان ازگلشن نبوت وولایت.
· وصف اورااز کربلاپرسیدم گفت:بانوی صبوروپرصلابت است.
· ازکوفه پرسیدم ، گفت :خطیبی قاطع وافشاگر است.
· ازشام پرسیدم گفت:رسواگرستمگران ومدافع حریم حق وتبین کننده منشورنهضت امام حسین(علیه السلام) است.
ولادت حضرت زینب (سلام الله علیها):
حضرت زینب (س) درپنجم جمادی الاول سا ل ششم هجرت درمدینه منوره دیده به جهان گشودند.ایشان سومین فرزند حضرت علی علیه السلاممی باشند.هنگام تولدشان امام حسین علیه السلامدوساله بودند.حضرت زینب(س)درپنج سا لگی پیامبراکرم صلی الله علیه وآله وسلم ومادرعزیزشان راازدست دادند.
حضرت علی(ع) درباره نامگذاری ایشان فرمودند: من درنام گذاری ازپیامبر(ص) سبقت نمی گیرم. پیامبر(ص) فرمودند:فرزندان فاطمه فرزندان من هستند ولی اختیار آنها باخداست ، صبر می کنم تاخداوندنام اورا تعیین کند.درهمان لحظه جبرئیل ، امین وحی الهی به محضرپیامبر (ص) آمدوعرض کرد : خداوندبه تو سلام می رساند ومی فرماید : نام این دختررازینب بگذار ، چراکه این نام را در لوح محفوظ نوشته ایم.رسول خدا فرمودند:نوزادرا نزد من بیاورید.پس از این که نوزاد را به محضر آن حضرت آوردند ، رسول خدا اورادرآغوش گرفته وگونه هایش را غرق بوسه نمودند ، آنگاه فرمودند : به حاضران وغایبا ن وصیت وسفارش می کنم که احترام این دخترراپاس دارند ، همانااین دختر شبیه حضرت خدیجه است . دربرخی روایات ذکرشده که پس ازتولد ایشان پیامبر گریه کردند وفرمودند : که جبرئیل از جا نب خدا خبرداد که مصائب ورنجهای این نوزاد بی شماراست. اوبه مصیبتهای کربلا گرفتار میشود.این علت گریه من است.
نام وکنیه:
زینب در لغت به معنای درخت خوش بوی نیکو منظر است.
کلمه زینب از دو کلمه "زین" و"اب" تشکیل شده که معنای " زینت پدر "می باشد.
این نام مانند لقب مادر گرامیشان حضرت زهرا "ام ابیها" به معنای مادر پدرش است.
ایشان هم زینت پدربودند.
مشهورترین کنیه آن حضرت ام کلثوم می باشد.
القاب حضرت زینب (سلام الله علیها):
1.عالمه غیر معلمه 2.نائبه الزهرا 3.عقیله النساء 4.سلاله ولایه 5. بلیغه 6.وحیده 7. عارفه 8.زاهده 9.فاضله 10.شجاعه............
عوامل تکوین وتکامل شخصیت حضرت زینب (سلام الله علیها):
روانشناسان وعلمای تعلیم وتربیت اعتقاددارند که دوعامل مهم وتاَثیر گذار درشکل گیری وتکامل شخصیت بشر وجوددارد: 1.وراثت (عامل درونی تربیت ) 2.محیط (عامل بیرونی تربیت) می باشد.
درنظام تربیتی اسلام پیش از اینکه روانشناسان این دو عامل را معرفی کننددر1400 سال پیش ، اسلام به نقش واهمیت وتاَثیر وراثت و محیط پرداخته بود . بنابراین دو اصل مهم در شخصیت حضرت زینب(س) امری کاملاً بدیهی است.
ازدواج حضرت :
گروه زیادی از اشراف وروسای قبا ئل عرب طالب ازدواج با ایشان بودند تاازاین طریق به افتخار همسری ایشان نا ئل آیند ، اما عبدالله بن جعفر از همه سزاوارتر بود.
فرزندان حضرت زینب سلام الله علیها :
شیخ صدوق درکتاب اعلام الوری برای حضرت چهارفرزند به نامهای :علی ، جعفر، عون و ام کلثوم ذکر کرده اند .
حضرت زینب سلام الله علیها وفاجعه کربلا :
زندگی ایشان پراز حوادث ومصا ئب بود. اما بزرگترین فاجعه که دردوران حضرت روی داد واقعه خونین کربلا بود وسخت ترین لحظات لحظه وداع حضرت بابرادرش بود ، که سه بار این جمله راهنگام وداع برادر تکرار نمودند :((مَهلاً مَهلایابنَ الزٌهراء)).
دوران زندگی حضرت بعد از واقعه عاشورا:
1.سرپرستی یتیمان شهدای کربلا وحما یت اززنان وکودکان 2.حمایت ونگهبانی از حضرت سجادعلیه السلام امام زمانشان وابلاغ رهبری آن حضرت به مردم جهان 3.ایراد خطبه های غرا ورساندن پیام شهدای کربلا به تمام جهانیان (خطبه حضرت زینب درکوفه )(ورود اهل بیت به مجلس ابن زیاد وافشاگری حضرت زینب)(خطبه حضرت زینب در مجلس یزید"شام")
وفات حضرت زینب(سلام الله علیها):
حضرت پس از شهادت برادرشان طبق نقل معروف یکسال ونیم وطبق دیگری بیش از چهارسال ونیم زندگی نکردند ودر روز نیمه ماه رجب سال 62 یا65 هجری ازدنیارفتند.
مرقد حضرت زینب سلام الله علیها:
درمورد مرقد حضرت زینب (س) سه قول وجوددارد:
1.مدینه 2.مصر 3. شام ودرهفت کیلومتری جنوب شرقی دمشق که هم اکنون معروف است.ولی بابررسیهای دقیق وقرائن معلوم می شود که مرقد منور آن حضرت درشام می باشد.
میلادش بر دوستانش مبارک باد.
نوشته شده توسط : فائزه مصلحی نیک
نظرات ديگران [ نظر]
وفات حضرت معصومه ( ع )
باسمه تعالی
« فاطمه ای(سلام الله علیها) جون فاطمه(سلام الله علیها) »
در اول ذیقعده سال 173 هجری قمری، شهرمدینه به وجود مقدس حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها ) زینت یافت.(1) پدر بزرگوارشان حضرت موسی بن جعفر (علیه السلام) و مادر گرامیشان حضرت نجمه خاتون بودند.
بعد از برادر گرامیشان حضرت علی بن موسی الرضا (علیه السلام) ، ایشان دومین و آخرین فرزند از حضرت نجمه خاتون بودند و آن حضرت در میان فرزندان امام کاظم (علیه السلام)، بعد از امام رضا (علیه السلام)، از بالا ترین مقام و منزلت برخوردار هستند.(2)
یکسال بعد از اینکه امام رضا (علیه السلام) به اجبار مامون به خراسان هجرت کردند، (در سال201 هجری قمری)، حضرت معصومه (سلام الله علیها) به شوق دیدار برادر به همراه برادران و جمعی از نزدیکان خود از شهر مدینه به سمت مرو حرکت نمودند.
درمیان راه وقتی که آن حضرت به شهر ساوه رسیدند، از جانب دشمنان اهل بیت مورد حمله و هجوم قرار گرفتند و پس از درگیری سختی که میان همراهان ایشان و مهاجمان درگرفت، عده ی زیادی از نزدیکانشان به شهادت رسیدند و ایشان نیز توسط زنی در شهر ساوه مسموم گشتند. (3)
غم از دست دادن عزیزان و مسمومیت، حضرت معصومه (سلام الله علیها) را به شدت بیمار ساخت. ایشان به همراهانشان فرمودند: "مرا به قم ببرید، زیرا از پدرم شنیدم که قم مرکز شیعیان ما می باشد." (4)
هنگامی که آن حضرت به قم رسیدند، مردم قم به پیشوازشان آمدند و موسی بن خزرج که از بزرگان قم بود ، ایشان را به خانه ی خود برد و تکریم نمود .
حضرت فاطمه معصومه ( سلام الله علیها ) بعد ازگذشت 17 روز ، در 10 ربیع الثانی سال 201 هجری قمری (5)، پس از گذشت 28 سال زندگی پرمشقت، با دلی شکسته و خاطری افسرده از غم هجران و دوری برادر، بر اثرشدت بیماری و مسمومیت به شهادت رسیدند و مزارشان زینت بخش شهر غم دیدهی قم شد.
در میان اصحاب حدیث به تعدادی ازبانوان با فضیلت بر میخوریم که نام خود را در زمرهی محدثان ثبت کردهاند.حضرت معصومه (علیها السلام ) یکی از بانوان با فضیلت این خاندان است که احادیثی را با سلسلهی اسنادش از حضرت فاطمهی زهرا (سلام الله علیها ) و سایر معصومین روایت کرده, و به جهت شخصیت برجستهاش روایاتش مورد توجه محدثان شیعه و سنی قرار گرفته است.
احادیث رسیده در رابطه با حضرت معصومه (س) از مقام برجستهی آن بزرگوار در دانش و فضیلت حکایت میکند.(6) آن حضرت در منظر اهل بیت از مقام خاص و بالایی برخوردارند. در رابطه با مقام خاص حضرت معصومه (علیها السلام) ، امام هشتم (علیه السلام) میفرمایند:
" هرکس معصومه(س) را در قم زیارت کرده باشد، مثل اینست که مرا زیارت کرده باشد ." (7)
بر اساس این حدیث نه تنها زیارت ایشان همانند زیارت امام معصوم بیان شده, بلکه حضرت رضا (علیه السلام) لقب معصومه را به ایشان عطا فرمودهاند و چون امام معصوم غلو نمی کند، لذا برای آن بانوی بزرگوار مراتبی ازعصمت و طهارت وجود دارد.
در مورد مقام والای حضرت معصومه (علیها السلام) ,حضرت صادق(علیه السلام) میفرمایند:
" ... بانویی از فرزندان من، به نام فاطمه دختر موسی، در انجا (قم) رحلت میکند , که با شفاعت او همهی شیعیان ما وارد بهشت میشوند." (8)
امام صادق (علیه السلام) این حدیث را در حالی فرمودند که حضرت معصومه (علیها السلام) و پدر بزرگوارشان هنوز دیده به جهان نگشوده بودند واین خود نشانگر مقام والای آن حضرت است .
" . . . ای فاطمه ! در بهشت شفیع من باش که نزد خدا برای شفاعت نمودن ، جایگاهی ویژه داری . . ."
10 ربیع الثانی ، سالروز رحلت کریمه ی اهل بیت ،
حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها)
تسلیت باد .
نوشته شده توسط : لطیفی
ولادت امام حسن عسکری(علیه السلام)
قالَ الإمامُ أبُو مُحَمَّد الْحَسَنِ الْعَسْکَرى (علیه السلام)) : خَصْلَتانِ لَیْسَ فَوْقَهُما شَىْءٌ: الاْیمانُ بِاللهِ، وَنَفْعُ الاْخْوانِ .حضرت امام حسن عسکری( علیه السلام) فرمود: دو خصلت و حالتى که والاتر از آن دو چیز نمى باشد عبارتند از: ایمان و اعتقاد به خداوند، نفع رساندن به دوستان و آشنایان. (تحف العقول: ص 489، س 13، بحارالأنوار: ج 75، ص 374، ح 26.)
یازدهمین پیشوای شیعیان جهان امام حسن عسکری (ع) در روز هشتم ربیع الثانی سال 232 هجری یعنی نزدیک به دو قرن و نیم پس از هجرت جدش رسول الله به مدینه در این شهر مقدس پا به عرصه ی حیات گذاشتند، در حالی که عباسیان به اسم اسلام بر مسلمانان حکومت کرده و ظلم ها بر امت اسلام روا می داشتند. آن حضرت دارای القاب و کنیه های زیادی بودند که معروفترین آنها عسکری است و چون امام حسن عسکری(ع) در محله ای نظامی به نام عسکر سکونت داشتند آن حضرت را عسکری نامیدند.اسم شریف آن بزرگوار حسن، کنیه اش ابومحمد، القابش: الزکی، الصامت، الهادی، الرفیق، النقی و العسکری است.
فهرستی از ابعاد فعالیت امام حسن عسکری(ع)1- کوشش های علمی در دفاع از آیین اسلام و رد اشکالها و شبهات مخالفان،و نیز تبیین اندیشه ی صحیح اسلامی و تربیت شاگردان متعهد و عالم.2-ایجاد شبکه ی ارتباطی با شیعیان مناطق مختلف از طریق تعیین و اعزام نمایندگان و ارسال پیام ها.3-فعالیت سری سیاسی با وجود تمامی کنترلها و مراقبت های حکومت عباسی.4-حمایت و پشتیبانی مالی از شیعیان، بویژه یاران خاص خود.5-تقویت و توجه سیاسی رجال و عناصر مهم شیعه در برابر مشکلات.6-استفاده ی گسترده از آگاهی غیبی برای جلب منکران امامت و دلگرمی شیعیان.7-آماده سازی شیعیان برای دوران غیبت فرزند خود امام دوازدهم(ع).
نوشته شده توسط : زینب سعیدی
محبت پیامبر
محبت پیامبر(ص) .... محبت ما ! ...
محبّت پیامبر(ص) به ما ...یکی از ویژگیهای لطیف و زیبای پیامبر ، که نشانه محبت او نسبت به انسانهاست ، دردمندی ایشان برای هدایت انسانها بود . پیامبر در آن سیر صعودی به سمت حقیقت ، وقتی که به رحمت و حق رسیدند ، چیزی برای خودشان نخواستند ، بلکه سریعاً به پایین آمدند تا دست انسانها را بگیرند و آنها را هم با خود به بالا ببرند. از مرکز نور پایی آمدند تا انسانها را هم نورانی کند. ایشان آنچنان برای هدایت انسانها عطش و اشتیاق داشتند که در جای جای قرآن خداوند به او واژه "باخعٌ نفسک" را فرموده . "فلعلّک باخعٌ نفسک علی ءاثارهم إن لّم یؤمنوا بهذا الحدیث أسفا" (کهف/6) ، یعنی ای رسول اگر امت تو به قرآن ایمان نیاورند ، نزدیک است که جان عزیزت را از شدت حزن و تأسف بر آن ، هلاک سازی .پس یکی از بزرگترین محبتهای پیامبر عزیزمان تلاش برای هدایت آدمیان است. چون خودشان نورانی بودند ، دوست داشتند که دیگران را هم به نور فرا بخوانند و به سرچشمه هدایت و حیات برسانند ، لذا به رغم همه سختیها ، لحظهای از پانمینشستند .خداوند این وصف زیبا را به گونهای دیگر نیز فرموده : "عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُم بِالْمُؤْمِنِینَ رَؤُوفٌ رَّحِیمٌ" (توبه/128 ) ، آنچه ما را برنجاند بر او سخت است و او بر هدایت ما حریص و دلسوز، و به مؤمنان رئوف و مهربان است. پیامبر عزیز ما دلسوز امت است و از آنچه که باعث سختی و عذاب ما چه در این دنیا و چه در آخرت باشد ، در رنج است . خداوند جز بر پیامبر اسلام، بر هیچ یک از پیامبران خود دو صفت "رؤف و رحیم" که دو نام از نامهاى خویش است را اطلاق نکرده است ، چرا که مهربانی و محبت پیامبر آنقدر زیاد است که پیامبر تأویل و تجلی این دو صفت خداوند بر روی زمین است .سؤال اصلی این است که ما در قبال این محبتهای پیامبر عزیزمان چه میکینم ؟
محبّت ما نسبت به پیامبر(ص) ! ...اگر منصفانه بر روی عقل و دل خود کنکاوی داشته باشیم ، به این نتیجه خواهیم رسید که ما ، هم در بعد معرفتی در شناخت پیامبر عزیزمان با مشکل روبرو هستیم و هم در بعد عاطفی . متأسفانه ما تصویر درست و عمیقی از این گل سر سبد خلقت نداریم و حتی گاهی خواسته یا ناخواسته سایر پیامبران و ائمه اطهار را نسبت به این وجود نازنین برتری میدهیم . گاهی اهداف و رسالت ایشان را آنچنان که در تاریخ ثبت و ضبط شده و قرآن هم روایت کرده ، نمیشناسیم !از بعد عاطفی هم این مشکل وجود دارد ، ما حرف زدن و عشقورزی با پیامبر (ص) را بلد نیستیم و نمیتوانیم با ایشان داد و ستد یا حال و هوایی داشته باشیم و خیلی کم اتفاق میافتد که مسئله و مشکلمان را با آن بزرگوار مطرح کنیم و به او تمسک جوییم ! آیا آنقدر که به ائمه اطهار متوسل میشویم که باید بشویم ، به پیامبر متوسل میشویم ؟ برای ایشان نذر میکنیم یا با ایشان درد دل و نجوا میکنیم ؟!ادامه مطلب...
نوشته شده توسط : هدی مقدسی
حدیثی از امام
امام لَیْسَتِ الْعِبادَةُ کَثْرَةُ الصّیامِ وَالصَّلاةِ، وَ إنَّمَا الْعِبادَةُ کَثْرَةُ التَّفَکُّرِ فی أمْرِ اللهِ.فرمود: عبادت در زیاد انجام دادن نماز و روزه نیست، بلکه عبادت با تفکّر و اندیشه در قدرت بى منتهاى خداوند در امور مختلف مى باشد.
مستدرک الوسائل: ج 11، ص 183، ح 12690.
نوشته شده توسط : زهرا بهاور
درد عشق!!!
السلام علیک یا رسول الله، السلام علیک یا حبیب اللهپیامبر اکرم آنچنان عاشق هدایت مردم بودند که با وجود ناملایمتی های مردم هرگز به خداوند شکایت نمیکردند ، از غم جهالت انسانها بیمار می شدند ، و جانشان به خطر میافتاد، ازایمان نیاوردن آنها در مقابل خدا عذر خواهی می کردند، کار به جایی رسید که خداوندبه پیامبرش دلداری داد و فرمود:
"لَعَلَّکَ باخِعٌ نَفسَک اَلّا یَکونوا مُؤمِنین" (شعراء/2)ای رسول ما! تو چنان در اندیشه هدایت خلقی، که خواهی جان عزیزت را از غم اینکه ایمان نمیآورند، هلاک سازی.
حبیب من! میدانم که میخواهی رسالت خود را به کمال به انجام برسانی، اما ما راضی نیستیم که اینقدر جان عزیز خود را در غم ایمان نیاوردن آنها هلاک سازی. ای خاتم! اگر ما میخواستیم به زور و با اکراه اینان ایمان آورند، میتوانستیم؛ اما دیگر آن ایمان برای آنان سودی نداشت. ایمانی که بخواهد در پی اجبار باشد، نه انتخاب، دیگر ارزشی ندارد. اگر آنان چشم حقبین داشتند، راه را از چاه باز میشناختند و به خداوند ایمان میآوردند، تا به سعادت برسند، آنگاه ایمان آنان با ارزش بود و لیاقت پاداش داشت.
"فَذَکِّر إنَّما أنتَ مُذَکِّر21 لَستَ عَلَیهِم بِمُصَیطِر" (غاشیه/22)
تنها وظیفه تو متذکر ساختن و راهنمایی آنان است، تو قادر نخواهی بود که کفر آنان را به ایمان تبدیل کنی، اگر خودشان نخواهند.
اما پیامبر اکرم میخواستند در طول حیات پر برکتشان تا میتوانند روح انسانها را درمان کنند، امام علی(ع) در وصف پیامبر میفرمایند:"طَبیبٌ دَوارٌ بِطِبِّ"
چه خوش حافظ حال پیامبر را توصیف میکند: درد عشقی کشیده ام که مپرس زهر هجری کشیده ام که مپرس گشته ام در جهان و آخر کار دلبری برگزیده ام که مپرس آنچنان در هوای خاک درش میرود آب دیده ام که مپرس
آیا میآید؟ طبیب روح و جانمان، آیا میآید، تا دین جدّش را زنده کند و جان خسته محمد را التیام بخشد؟ محمد منتظر است تا نهال آفتزده انسانی دوباره زنده شود و برگ و بار دهد.خداوندا! ما به تو شکایت میکنیم از فقدان اماممان، از گسسته شدن راههای وحی، از بسته شدن نهرهای هدایت؛ بر ما جاری کن دریای کوثر را، تا بنوشیم از آن، بر ما نازل کن باران رحمت را به فرج مولایمان صاحبالزمان (عج).
نوشته شده توسط : سمیرا ماهروزاده
حدیثی از امام باقر(ع)
علم را شکافنده ای ، حلم را قبله ای ، و جان را پناه ، یا امام قال امام محمد بن علی ، باقر العلوم علیه السلام :ثَلاثَهٌ من مَکارِمِ الدنیا و الاخره ، أن تَعفُوَ عَمَّن ظَلَمکَ وَ تَصّلَ من قَطَعَک و تَحلُمَ إذا جُهِلَ علیکسه خوی از اخلاق نیک دنیا و آخرت است :گذشت از آن که بر تو ستم کرده ،پیوند با آنکه از تو بریده وحلم از آن که با تو نادانی کرده است .(تحف العقول)
همه باهم در انتخابات دهم ریاست جمهوریشهادت حضرت زهرا(س)اهمیت اعتقاد به مهدویت (2)اهمیت اعتقاد به مهدویت و ترس دشمنان اسلام از این عقیده(1)ایام فاطمیه[عناوین آرشیوشده]