سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 زن و مرد - حیات طیبه

زن و مرد

سه شنبه 87 مهر 16 ساعت 4:34 عصر

به هیچ مبحث و دیباچه ای قضا نوشت

برای مرد کمال و برای زن نقصان

                                                                                              اعتصامی پروین

اعتقاد شما در مورد تفاوت زن و مرد چیست؟ آیا معتقدید آنها با هم برابر ند؟ آیا مردکامل تر از زن است؟ تشابه آنها در چیست ؟ آیا تفاوت درحقوق زن ومرد دلیل بر کم ارزشتر بودن یکی نسبت به دیگری است؟عدم تساوی حقوقی زن و مرد چیست؟

این سؤالات وبسیاری سؤالات دیگر در مورد تفاوت زن و مرد وجود دارد .

از نظر اسلام زن و مرد با هم متفاوتند ،روحیات و خلقیات متفاوت، توانایی های متفاوت ،فیزیک جسمانی متفاوت؛ اما به راستی این تفاوت دلیل بر کمال یکی و نقص دیگری است؟

خداوند هنگام آفریدن انسان، آن را از دو صنف آفرید ؛خلقت و خالق مشترک ،ارزش انسانی مشترک ،اما آنها با وظایف متفاوت از هم در منظومه آفرینش پا به عرصه وجود گذاشتند.از این رو خداوند بر قامت هر یک ،لباسی متفاوت به تن کرده و ابزارهای متفاوتی به آنها داده است.

آیا ابزار و توانایی و معلومات و طرز تفکر یک پزشک با یک کشاورز یکسان است؟آیا این دلیل بر برتری پزشک بر کشاورز می باشد یا بالعکس؟ ما به هر دوی آنها به یک میزان نیاز داریم و نبود هر یک از انها در جامعه ایجاد مشکل می کند.این یک مثالی است برای تقریب ذهن در مورد تفاوت زن و مرد.

در منظومه آفرینش، مدار وظیفه زن و مرد مشخص شده و بنا بر وظیفه ی آن ها، خداوند تفاوت هایی در آنان قرار داده است.چرخاندن چرخهای صنعتی و کارهای سنگین با وجود رو حیه ی خستگی ناپذیر تر و قدرت جسمانی بیشتر مرد نسبت به زن قابل اجراست.زن برای ایجاد محیطی گرم و تربیت نیروی انسانی جامعه روحیه ای عاطفی تر و جسمی ظریف تر از مرد دارد.اگر قابلیت عقلانی مرد در بعضی از زمینه ها جلوتر از زن است توانایی های فکری زن در سایر زمینه ها بیشتر است.این روزها در مورد  E Q    زیاد شنیده اید !

E Q زنان نسبت به مردان بیشتر است، آیا این دلیل بر برتری زن بر مرد است؟

تفاوت در اینگونه زمینه ها بسیار است ؛که در بعضی زن جلوتر و بعضی دیگر مرد جلوترمی باشد.

چنین مقایسه هایی از ریشه باطل است، مثل مقایسه دکتر با کشاورز!

این قبیل تفاوتها در آفرینش وجود دارد:مثلا سگ حس بویایی بالایی دارد و عقاب حس بینایی بالا؛ سگ برتر است یا عقاب؟ خنده دار است نه! مقایسه ندارد! کارکرد این دو و شرایطشان اقتضای چنین تفاوتی را می کند.

اگر قرار باشد مقایسه ای صورت گیرد، باید در حوزه مشترک زن و مرد یعنی ارزش انسانی آنها باشد.آیا کسی هست که بگوید مرد انسان تر است!؟ یا زن انسان تر است!؟

ارزش هایی همچون اخلاق، عبادت، انسانیت به جنسیت بستگی ندارد.

در قرآن طیبین و طیبات ،مؤمنین و مؤمنات ،کنار هم و خبیثات و خبیثین کنار هم آمده است.

اساس آفرینش به کمال رسیدن است، فارق از جنسیت؛ هم زن وهم مرد با ابزارهای مختص به خود می توانند به کمال برسند.

شایان ذکر است کسی که معتقد بر نقص یکی وکمال دیگری باشد این نقص را به خدا نسبت داده است . در آفرینش خدا نقصی وجود ندارد و همه چیز حکیمانه و در نهایت کمال آفریده شده است.

امیدواریم این گونه مسائل در زمینه کمال مرد و نقص زن در بین اذهان عمومی به خصوص بین جامعه مذهبی ما رفع شود.

 


نوشته شده توسط : سمیرا ماهروزاده

نظرات ديگران [ نظر]


:لیست کامل یاداشت ها  :